Με αφορμή έναν τραυματισμό της κόρης μου στον στίβο,επισκέφτηκα τον φυσικοθεραπευτή-εργοθεραπευτή, Νίκο Πανώριο https://www.panorios.gr/ στο Κέντρο Φυσιοθεραπείας και Αποκατάστασης Παιδιού στην Κυψέλη.

1.Ποιά είναι η ιδιότητά σας;

Μέσα από την ιδιότητα του παιδιατρικού Φυσιοθεραπευτή και Εργοθεραπευτή από το 1982 και υπεύθυνου για τα προγράμματα θεραπείας στο ιδιόκτητο Κέντρο Φυσιοθεραπείας και Αποκατάστασης Παιδιού (ΚΕΦΑΠ)από το 1991, έχω την χαρά να σας ενημερώσω για τα προγράμματα και τις δραστηριότητες του κέντρου μας (ΚΕΦΑΠ).

Ο ίδιος εργάστηκα από το 1981 έως το 1991 στην ΕΛΕΠΑΑΠ (Ελληνική εταιρία προστασίας και αποκατάστασης αναπήρων παίδων) σαν εργοθεραπευτής. Συνεργάζομαι από το 2004 με την ΕΠΟ Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία σαν φυσιοθεραπευτής υπεύθυνος κυρίως για την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου των ελπίδων , αθλητές έως 21 ετών. Επίσης από τον Απρίλιο του 20 είμαι υπεύθυνος για τα προγράμματα Φυσιοθεραπείας του ΙΑΣΩ παιδιών και ενηλίκων.

2.Σε ποιά παιδιά απευθύνεστε;

 Το ΚΕΦΑΠ απευθύνεται σε παιδιά νεογνικής έως εφηβικής ηλικίας με αναπτυξιακές διαταραχές και βλάβες του νευρικού συστήματος και ενήλικες.

 Φυσιοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Λογοθεραπευτές,Παιδαγωγοί του κέντρου μας σε συνεργασία με τους θεράποντες γιατρούς είναι οι επιστημονικές ειδικότητες που υποστηρίζουν την εξέλιξη της κίνησης ,αντίληψης,επικοινωνίας,κοινωνικοποίησης των παιδιών,σημαντικών παραμέτρων στην ολοκλήρωση της ψυχοκινητικής υγείας του παιδιού.

Εγκεφαλική Παράλυση, Μυοσκελετικές Διαταραχές,Ψυχοκινητική Καθυστέρηση,Διαταραχές Λόγου, Σύνδρομα , Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσκολίες Συμπεριφοράς αποτελούν ορισμένες από τις αιτίες εμφάνισης των Αναπτυξιακών Διαταραχών που αντιμετωπίζονται στο ΚΕΦΑΠ ,σύμφωνα με τις θεραπευτικές αντιλήψεις και με γνώμονα τον σεβασμό στο παιδί.

3.Πότε ένας γονιός θα πρέπει να ζητήσει την βοηθειά σας;Ποιά συμπτώματα του παιδιού μπορεί να ανησυχήσουν τους γονείς;

  Η συχνότερη αιτία στις ημέρες μας  για την οποία ζητείται η βοήθεια ενός έμπειρου φυσιοθεραπευτή , είναι η προωρότητα. Τα νεογνά τότε βρίσκονται νωρίτερα με ένα ανώριμο νευρικό και μυοσκελετικό σύστημα , στην επίδραση της βαρύτητας και των ερεθισμάτων του περιβάλλοντος . Η παρέμβαση μας ξεκινά από την θερμοκοιτίδα με στόχο την βοήθεια προς το παιδί για την διαχείριση αυτών των παραγόντων, την ανάπτυξη  φυσιολογικών αντιδράσεων και την διατήρηση θέσεων και στάσης , μιμούμενες την ενδομήτρια ασφάλεια του μωρού.

Σε μεγαλύτερη ηλικία σημάδια που εκδηλώνονται με έλλειψη προσοχής και οργάνωσης παιχνιδιού,διαταραχή της επικοινωνίας και του λόγου, υπερκινητικότητα ή υποκινητικότητα με αδυναμία, ένα ευερέθιστο παιδί με αδυναμία αυτορύθμισης της συμπεριφοράς, ένα παράξενο συνεχιζόμενο και άσκοπο συχνά κλάμα,ασυμμετρία  που επιμένει στην στάση του κορμού ή της κεφαλής ,θα μπορούσε να είναι σημάδια για αναζήτηση βοήθειας από κάποιον ειδικό.

4.Θέλετε να μας πείτε για τα εργαλεία διάγνωσης που χρησιμοποιείτε;

  Βασική θεραπευτική μέθοδος που ακολουθείται στο χώρο μας είναι της Νευροεξελικτικής Αγωγής Bobath NDT.

 Άλλα θεραπευτικά εργαλεία από τα οποία αντλούνται  τεχνικές και πληροφορίες στην υποστήριξη των παιδιών είναι η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (S.I.), η Νευρομυική Διευκόλυνση (PNF), η  υποστηρικτική τεχνολογία με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, περιφερικούς διακόπτες και εξειδικευμένα προγράμματα.

Τεχνικές της ίσχαιμης περίδεσης (kinetic flossing) ,η χρήση ξηράς βελόνας και το κινησιοτειπ, είναι χρήσιμα εργαλεία για την βελτίωση της κίνησης και την ελάττωση του μυικού σπασμού και του πόνου ,όταν εμφανίζεται.

  Τελευταία μας προσπάθεια είναι η επιμόρφωση στην μέθοδο Schroth που αφορά παιδιά και εφήβους με ιδιοπαθή σκολίωση, ελπίζοντας στη δημιουργία ενός κατάλληλου για την αντιμετώπιση της Σκολίωσης τμήματος.

   Στο Κέντρο Φυσιοθεραπείας και Αποκατάστασης Παιδιού (ΚΕΦΑΠ) , ο Φυσιοθεραπευτής χρησιμοποιώντας σαν βασικό εργαλείο τη γνώση της Αισθητικοκινητικής Ανάπτυξης, αξιολογεί και παρεμβαίνει σε προβλήματα που αφορούν την αδρή και λεπτή κίνηση,την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την εκπαίδευση λειτουργικών δραστηριοτήτων, καθώς και την επανεκπαίδευση της στάσης και κίνησης μετά από κακώσεις και δυσλειτουργίες του κεντρικού νευρικού ή του μυοσκελετικού συστήματος . Ο φυσιοθεραπευτής εφαρμόζει ένα απόλυτα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το λειτουργικό επίπεδο του παιδιού και σε συνεργασία με τις υπόλοιπες ειδικότητες της ομάδας αποκατάστασης, επιλέγει και προτείνει θεραπευτικά βοηθήματα , όποτε χρειάζονται.

 Στις ειδικές τεχνικές του ανήκουν και οι σταθμισμένες και μη δοκιμασίες αξιολόγησης ,όπως είναι το Gross Motor Function Measure (GMFM), η Βιολογική ανατροφοδότηση μέσα από την επίτευξη των στόχων,τα θεραπευτικά βοηθήματα και η εκπαίδευση των γονέων.

Ο Εργοθεραπευτής παρεμβαίνει στις αναπτυξιακές διαταραχές που αφορούν την λεπτή κινητικότητα, τα αισθητηριακά ελλείμματα, τις αντιληπτικές και γνωστικές διαταραχές,την εκπαίδευση σε Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής, την οργάνωση και προετοιμασία δεξιοτήτων που αφορούν το σχολείο. Καθοριστικό μέσο στην Εργοθεραπευτική παρέμβαση αποτελούν οι δεξιότητες που αφορούν το παιχνίδι, σαν κυρίαρχη λειτουργική ανάγκη του παιδιού.

Ειδικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται αφορούν σταθμισμένες ή μη δοκιμασίες (τεστ), εργονομικές προσαρμογές, υποστηρικτικά βοηθήματα,συμβουλευτική γονέων,ηλεκτρονικός υπολογιστής με χρήση βοηθημάτων επικοινωνίας, όπως είναι το σύστημα Pecs. Το  Pecs είναι ένα σύστημα επικοινωνίας μέσω ανταλλαγής εικόνων, που επιτρέπει σε παιδιά και ενήλικες με διαταραχές επικοινωνίας,χωρίς λειτουργικό ή κοινωνικά αποδεκτό λόγο, να αρχίσουν να επικοινωνούν.

Ο Λογοθεραπευτής μπορεί να παρέχει πρώιμη παρέμβαση σε διαταραχές φώνησης, σίτισης,υγιεινής του στόματος (προλεκτική αγωγή). Αντικείμενα της λογοθεραπευτικής παρέμβασης αποτελούν διαταραχές της άρθρωσης,ομιλίας (πρωτογενείς – δευτερογενείς) και αναπνοής. Σε συνεργασία με άλλες ειδικότητες , ο λογοθεραπευτής υποστηρίζει προβλήματα που αφορούν δυσκολίες μαθησιακές,δυσλεξίας,δυσγραφίας και επικοινωνίας.

Ο Ειδικός Παιδαγωγός  έχει στόχο να βοηθήσει και να εκπαιδεύσει παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας καθώς και εφήβους αλλά και τις οικογένειες τους, να αντιμετωπίσουν προβλήματα που σχετίζονται με μαθησιακές δυσκολίες, όπως είναι η δυσλεξία,η διάσπαση προσοχής,η υπερκινητικότητα, που επιδρούν στις γνωστικές και αντιληπτικές ικανότητες του παιδιού. Θεραπευτικά εργαλεία που χρησιμοποιεί είναι η εκπαιδευτική αξιολόγηση, τα Τεστ αντιληπτικότητας και εξελικτικής ωρίμανσης,η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και παιδαγωγικού υλικού κ.α.

Τμήμα Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης. (S.I.) Αισθητηριακή ολοκλήρωση ονομάζεται η ικανότητα του εγκεφάλου να οργανώνει και να ανταποκρίνεται στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Στην αισθητηριακή ολοκλήρωση συμμετέχουν όλα τα γνωστά συστήματα αισθήσεων ( όσφρηση,ακοή,όραση,γεύση,αφή) καθώς και το αιθουσαίο( υπεύθυνο για την ισορροπία του σώματος) και το ιδιοδεκτικό σύστημα ( υπεύθυνο για την γνώση της θέσης του σώματος στον χώρο). Το πρόγραμμα αυτό αφορά παιδιά με ψυχοκινητική καθυστέρηση,αυτισμό,σύνδρομα,ΔΕΠΥ (διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα), διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές.

5.Μπορεί να εκδηλώσουν οστεοπόρωση τα παιδιά; Είναι κάτι που παρατηρείτε πιο έντονα τα τελευταία χρόνια;

 Στα πλαίσια της εργασίας μας με παιδιά συχνά εμφανίζεται και το πρόβλημα της οστεοπόρωσης.

Η οστεοπόρωση χαρακτηρίζεται από χαμηλή οστική πυκνότητα και εμφανίζεται συχνά και στα παιδιά. Σύμφωνα με την MD ορθοπεδικό χειρούργο Shevaun Doyle  ο σύγχρονος τρόπος ζωής με περιορισμένες σωματικές δραστηριότητες κυρίως των παιδιών των πόλεων,η περιορισμένη έκθεση στο ηλιακό φως, σημαντική πηγή για την βιταμίνη D που βοηθάει σημαντικά στην απορρόφηση του ασβεστίου από το πεπτικό σύστημα και η κακή διατροφή, είναι ορισμένες από τις αιτίες που ενισχύουν αυτό το φαινόμενο.

Παιδιά με παχυσαρκία ή σκούρο χρώμα δέρματος εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά δυσαπορρόφησης της βιταμίνης D και πιθανότητα ανάπτυξης οστεοπόρωσης.

 Ορισμένες από τις αιτίες για οστεοπόρωση αποτελούν οι Μεταβολικές- Ορμονικές διαταραχές,οι συγγενείς διαμαρτίες όπως η ατελής οστεογένεση,η χρόνια λήψη ορισμένων φαρμάκων, Νευρομυικές παθήσεις, η ανορεξία η παρατεταμένη ακινητοποίηση κ.α.

7. Ποιά είναι η γνώμη σας για τον βελονισμό;Θεωρείτε πως είναι αποτελεσματικός μόνο για την μείωση πόνου ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε αυτόανοσα ,ψυχολογικές ασθένειες κλπ;

Στο θεραπευτήριο μας υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες γίνεται η χρήση βελονισμού με την μέθοδο της ξηράς βελόνας . Αυτό συμβαίνει σε προκαθορισμένα σημεία που σχετίζονται με πρόκληση πόνου και μυικού σπασμού . Η βελόνα είναι πολύ λεπτή και δεν προκαλεί η ίδια πόνο. Ο τρόπος δράσης της είναι επιστημονικά αποδεδειγμένος και χρησιμοποιείται για να μειώσει τον σπασμό τον πόνο και να διευκολύνει την παραγωγή της κίνησης σε μεγαλύτερο εύρος κατά το δυνατόν ανώδυνα . Είναι μία εφαρμογή καθαρά φυσιοθεραπευτική και κλινικά αποδεδειγμένη .

 Ο κινέζικος βελονισμός που αφορά ροή ενέργειας για αυτοθεραπεία, είναι κάτι που  δεν με πείθει και η ιατρική αναφέρεται στα πλαίσια της θεωρίας , χωρίς επιστημονικές αποδείξεις.

 Ευχαριστούμε πολύ!

https://www.panorios.gr/

Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Το σώμα λέει αυτό που δεν μπορούν να πουν οι λέξεις
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES

MORE EDITOR'S ARTICLES

“Ο Ράφτης” της Σόνια Λίζα Κέντερμαν. Μια αισιόδοξη ταινία που πρέπει να δείτε!

“Ο Ράφτης” της Σόνια Λίζα Κέντερμαν. Μια αισιόδοξη ταινία που πρέπει να δείτε!

Η Βασιλεία Γκουζίνη ανέλαβε την ανδρική ομάδα της Δάφνης!

Η Βασιλεία Γκουζίνη ανέλαβε την ανδρική ομάδα της Δάφνης!

Η Άκρη Tου Kήπου της Θεοδοσίας

Η Άκρη Tου Kήπου της Θεοδοσίας

Η NEF-NEF δημιουργεί το νέο μας καταφύγιο

Η NEF-NEF δημιουργεί το νέο μας καταφύγιο

Τα πιο νόστιμα Πασχαλινά κρητικά καλτσούνια!

Τα πιο νόστιμα Πασχαλινά κρητικά καλτσούνια!

Γιατί δε χάνω βάρος;

Γιατί δε χάνω βάρος;

Το κόκκινο ριζότο του σεφ Πάνου Ιωαννίδη

Το κόκκινο ριζότο του σεφ Πάνου Ιωαννίδη

Τι μας άρεσε και τι περιμένουμε απο το NETFLIX

Τι μας άρεσε και τι περιμένουμε απο το NETFLIX

Επέλεξε τρόφιμα με μηδενικές θερμίδες και τρόφιμα που ενισχύουν τον μεταβολισμό!Ποια είναι αυτά;

Επέλεξε τρόφιμα με μηδενικές θερμίδες και τρόφιμα που ενισχύουν τον μεταβολισμό!Ποια είναι αυτά;