Λογοθεραπεία και οικογένεια

Παιδιά

Η οικογένεια είναι ένας από τους σημαντικότερους θεσμούς στην κοινωνία μας και ο σημαντικότερος στην εξέλιξη ενός παιδιού. Το οικογενειακό περιβάλλον (μαμά, μπαμπάς, παιδιά-αδέρφια) αποτελούν τον πυρήνα ενός ιδιαίτερου συστήματος.

Πως συνδέεται η λογοθεραπεία και η οικογένεια;

Όπως προαναφέρθηκε, ο ρόλος της οικογένειας είναι καταλητικός , έτσι όταν παρουσιάζεται μια δυσκολία του λόγου ή κάποια διαταραχή- σύνδρομο ( μη καταληπτή ομιλία, καθυστέρηση του λόγου, αυτισμός κ.ά) η οικογένεια καλείται να στηρίξει το μέλος της που έχει την δυσκολία. Όπως όλοι οι άνθρωποι σε δύσκολες καταστάσεις, έτσι και η οικογένεια περνάει τα 5 στάδια ψυχικής κατάστασης, γνωστά και ως ‘’τα 5 στάδια του πένθους’’:

  1. Άρνηση και απομόνωση

Τα μέλη της οικογένειας (συνήθως οι γονείς) αρνούνται να δουν την πραγματικότητα των δυσκολιών των παιδιών τους, με αποτέλεσμα ορισμένοι γονείς να απομακρύνονται από φίλους και συγγενείς.

  1. Θυμός

Αφού αρχίζει να υποχωρεί η άρνηση, τη σειρά της παίρνει ο θυμός, καθώς είναι ο δεύτερος μηχανισμός άμυνας του εγκεφάλου μας. Ο θυμός μπορεί να κατευθύνεται στο άτομο που έχει τη δυσκολία, στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, σε άψυχα αντικείμενα, σε φίλους ή ακόμα και σε αγνώστους.

  1. Διαπραγμάτευση

Τον ρόλο του θυμού τώρα αναλαμβάνει η διαπραγμάτευση, που είναι και ο τελευταίος μηχανισμός άμυνας. Η οικογένεια αρχίζει την προσπάθεια για την ανάκτηση του ελέγχου της κατάστασης. Συνηθίζεται να σκέφτεται  διάφορες εκδοχές που θα μπορούσαν να είχαν αλλάξει την κατάσταση και να μην υπήρχε η δυσκολία.

  1. Κατάθλιψη

Κυριαρχεί ανησυχία για το τι πρέπει να γίνει ( που πρέπει να πάω, τι πρέπει να κάνω, ποιος είναι ο ειδικός κ.ά), καθώς και σε πολλές περιπτώσεις οι γονείς κατηγορούν τον εαυτό τους, γιατί πιστεύουν πως φταίνε οι ίδιοι για την δυσκολία που έχει το παιδί τους.

  1. Αποδοχή

Η αποδοχή είναι το δυσκολότερο από τα 5 στάδια γι αυτό και δεν  μπορούν να φτάσουν όλοι σε αυτό. Η αποδοχή της δυσκολίας είναι μια περίοδος που χαρακτηρίζεται από επαναπροσδιορισμό της κατάστασης και προετοιμασία για τον τρόπο αντιμετώπισής της.

Έχοντας περάσει λοιπόν και από τα 5 στάδια, η οικογένεια σε συνεργασία με τον λογοθεραπευτή μπορεί να κάνει ‘’θαύματα’’! Πώς γίνεται αυτό; Ο θεραπευτής δείχνει πάντα τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει με το παιδί. Ο θεραπευτής εξηγεί σε κάθε συνεδρία τι υλικό χρησιμοποίησε (τι παιχνίδια δηλαδή), καθώς και με ποιον τρόπο και για ποιον λόγο το  χρησιμοποίησε. Έτσι οι γονείς έχουν ενημερωθεί σε ένα πρώτο στάδιο. Σε δεύτερο στάδιο ο θεραπευτής μπορεί να εισάγει στη συνεδρία του και τους γονείς για να τους εξηγήσει πιο αναλυτικά και να δουν στην πράξη πως είναι αυτό που τους λέει. Έτσι το επόμενο στάδιο είναι οι γονείς να αφιερώσουν χρόνο στο σπίτι ( ο χρόνος εξαρτάται από το κάθε περιστατικό ξεχωριστά 10’-30’) και να ασχοληθούν με την ‘’εργασία’’ ή το παιχνίδι που  τους έδειξε ο θεραπευτής. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί η οικογένεια περνάει το μεγαλύτερο χρόνο με το παιδί και μπορεί να περάσει πιο ποιοτικά το χρόνο του μαζί της. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο, σε όλα τα περιβάλλοντα που υπάρχει  το παιδί (σχολείο, σπίτι, λογοθεραπεία)   δημιουργούνται οι κατάλληλες συνθήκες για την εξέλιξη του παιδιού. Στόχος και των τριών αυτών περιβαλλόντων, είναι ο κατάλληλος τρόπος ενασχόλησης με το παιδί, η σωστή συναναστροφή μαζί του και η ολιστική πλαισίωση για την καλύτερη δυνατή  ανάπτυξη και εξέλιξή του.

Γκουαστέλλα Κατερίνα
Λογοθεραπεύτρια
τηλ. 6979872818
email: ninetagua@gmail.com

Κατερίνα Γκουαστέλλα
Κατερίνα Γκουαστέλλα
Κάθε εμπόδιο για καλό!!!
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES