Γνωριμία με την επιστήμη: Λογοθεραπεία

Παιδιά

Για όσους δεν γνωρίζουν τι είναι η Λογοθεραπεία, ήρθε η στιγμή λοιπόν να μάθουν!

Η Λογοθεραπεία, είναι ένα παραϊατρικό επάγγελμα, στο οποίο ο θεραπευτής ΔΕΝ είναι δάσκαλος/α.

Ο θεραπευτής ασχολείται με ένα ευρύ φάσμα διαταραχών.

Συγκεκριμένα, οι διαταραχές αφορούν:
1. την επικοινωνία
2. τη φωνή
3. την κατανόηση
4. την ομιλία και
5. τον λόγο.

Επίσης, η επιστήμη αυτή απευθύνεται σε όλο το φάσμα των ηλικιών:
-βρεφική ηλικία
-προσχολική ηλικία
-σχολική ηλικία
-έφηβοι
-ενήλικες.

Σε αυτό το άρθρο αναφερόμαστε στην παροχή υπηρεσιών που αφορούν σε παιδιά.

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή
Οι γονείς, συνήθως έρχονται σε επαφή με κάποιον λογοθεραπευτή, είτε επειδή οι ίδιοι έχουν παρατηρήσει κάτι στο παιδί τους, είτε επειδή τους έχει παραπέμψει ο δάσκαλος του σχολείου. Όμως, επειδή, συνήθως οι γονείς δεν γνωρίζουν τι ακριβώς κάνει ένας λογοθεραπευτής, αυτή η ενημέρωση γίνεται εκείνη τη στιγμή.

Αρχικά, στην πρώτη συνάντηση παρεβρίσκονται ο θεραπευτής και οι γονείς χωρίς το παιδί, ώστε να μπορούν να εκφράσουν τι ανησυχίες τους ελεύθερα. Ο λογοθεραπευτής παίρνει το ιστορικό του παιδιού από τους γονείς συζητώντας παράλληλα τυχόν απορίες που έχουν. Έτσι, ολοκληρώνεται η πρώτη συνάντηση.

Η διάρκεια του ιστορικού εξαρτάται από τις πληροφορίες που ανταλλάσσονται, συνήθως είναι 45-60 λεπτά.

Σε δεύτερη συνάντηση ο λογοθεραπευτής συναντάει τους γονείς και το παιδί. Σε αυτή την πρώτη επαφή με το παιδί, ο θεραπευτής ζητάει από τους γονείς να μείνει μόνος του μαζί του, για να ξεκινήσει η αξιολόγηση. Βέβαια, σε αρκετές περιπτώσεις και ανάλογα την ηλικία, το παιδί δεν θέλει να αποχωριστεί τους γονείς του. Τότε, οι γονείς ( και οι δύο ή και ο ένας απ’ τους δύο) είναι παρόντες κι αυτοί στην αξιολόγηση

Τι είναι η αξιολόγηση και πώς γίνεται;
Η αξιολόγηση είναι η διαδικασία που ακολουθείται σε κάθε περιστατικό, είτε σε παιδί τυπικής ανάπτυξης, είτε σε παιδί άτυπης ανάπτυξης, με στόχο:
1. να βρεθεί αν το παιδί έχει κάποια διαταραχή
2. ποια είναι η φύση της διαταραχής
3. ποιο θα είναι το πρόγραμμα θεραπείας.
Από την αξιολόγηση εξαρτάται και η συχνότητα των θεραπειών του παιδιού στο θεραπευτικό του πρόγραμμα.

Η αξιολόγηση γίνεται με τυπικά εργαλεία (σταθμισμένα) και με άτυπα (π.χ. παρατήρηση). Ο κάθε θεραπευτής ακολουθεί τον δικό του τρόπο προσέγγισης, καθώς δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τρόπος που πρέπει να ακολουθηθεί.

Έτσι λοιπόν , ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους αξιολόγησης, είναι ο εξής:
1. Προσέγγιση του παιδιού προτείνοντάς του να παίξουμε κάποιο παιχνίδι που βλέπω ότι του τραβάει την προσοχή.
2. Παρατήρηση του τρόπου παιχνιδιού ( ατομικό, λειτουργικό, συμβολικό παιχνίδι) σε ελεύθερο παιχνίδι.
3. Παρατήρηση της συμπεριφοράς (εναλλαγή σειράς, μέτρημα, άρθρωση, τι κάνει όταν χάνει κ.ά.) σε δομημένο παιχνίδι (επιτραπέζιο).
4. Αν το παιδί νιώσει άνετα, σειρά έχει η τυπική αξιολόγηση (συνήθως test με κάρτες και εικόνες), για τον εντοπισμό τυχόν κι άλλων δυσκολιών και ποιες είναι αυτές συγκεκριμένα.

Η αξιολόγηση, για να ολοκληρωθεί, μπορεί να χρειαστεί παραπάνω από μία συνεδρίες. Αυτό εξαρτάται από τη συνεργασία του εκάστοτε παιδιού και από τις δυσκολίες που εντοπίζονται.

Και μην ξεχνάτε! πως το να παρατηρείς τον τρόπο που κινείται ένα παιδί σε ένα περιβάλλον που νιώθει άνετα, όπως το σπίτι του, είναι ένα μεγάλο βήμα αναγνώρισης και κατανόησης των δυσκολιών που ίσως έχει!

Γκουαστέλλα Κατερίνα
Λογοθεραπεύτρια
τηλ. 6979872818
e-mail: [email protected]

Κατερίνα Γκουαστέλλα
Κατερίνα Γκουαστέλλα
Κάθε εμπόδιο για καλό!!!
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES