Πως καταρρίπτεται ο μύθος για το βραδινό φαγητό

Διατροφή

Υπάρχουν πολλοί μύθοι , σχετικά με τα βραδινά γεύματα και ακόμη περισσότερο με τα γεύματα τα οποία απέχουν λίγη ώρα από την ώρα ύπνου. Τι όμως τελικά ισχύει και πως μπορεί ένα προ υπνικό σνακ να επηρεάσει το σωματικό μας βάρος ;

Η αλήθεια είναι πως τα μέχρι τώρα στοιχεία, δεν έχουν αποδεδειγμένα συνδέσει την αύξηση βάρους με την κατανάλωση γεύματος το βράδυ. Παράλληλα, ο οργανισμός μας , ακόμη κι όταν κοιμάται χρειάζεται ενέργεια για την εκπόνηση πολλών και διαφορετικών βιοχημικών διεργασιών.

Αυτό που ουσιαστικά , ίσως συμβαίνει στους περισσότερους ανθρώπους, είναι η αυξημένη ποσότητα κατανάλωση τροφής το βράδυ ή παράλληλα πιο ανθυγιεινές – λιπαρές τροφές. Για παράδειγμα, μετα από μία εργασιακά φορτωμένη ημέρα, πολλοί άνθρωποι στην προσπάθειά τους να χαλαρώσουν, ενδεχομένως να καταναλώσουν μεγάλη ποσότητα φαγητού, συνοδευόμενου από κάποιο γλυκό ή ποτό. Παράλληλα με την πολύωρη καθιστική στάση που ακολουθεί, αυτό είναι που τελικά τείνει να οδηγεί σε αύξηση του βάρος. Περισσότερη κατανάλωση τροφής (πιο ογκώδες γεύμα σε σχέση με την υπόλοιπη μέρα σε συνδυασμό με μειωμένη κίνηση και άστατη κατανάλωση επιπλέον γλυκισμάτων ή άλλων συστατικών).

Εάν το βράδυ και ιδίως τη στιγμή που χαλαρώνετε, αναζητάτε πιο έντονα τροφή και η αίσθηση πείνας είναι μεγαλύτερη, τότε πιθανότατα να μην έχετε καταναλώσει όση τροφή χρειαζόσασταν μέσα στην ημέρα ή να είχατε μείνει για αρκετές ώρες νήστις.

Η αλήθεια είναι πως ένα ελαφρύ γεύμα πριν τον ύπνο, μπορεί να βοηθήσει στα παρακάτω:

στην απώλεια βάρους

Ένα ελαφρύ σνακ προ ύπνου, μας προσδίδει αίσθηση κορεσμού καθ όλη την διάρκεια της νύχτας, με αποτέλεσμα μείωση πιθανότητας εμφάνισης βραδινής υπερφαγίας ή πρωινής υπογλυκαιμίας.

στην ποιότητα ύπνου

Ένα υγιεινό και ελαφρύ σνακ πριν τον ύπνο, κρατά τον μεταβολικό ρυθμό σε σταθερή κατάσταση, δεν προκαλεί πείνα ή έξαρση πείνας κατά τις νυχτερινές ώρες και παράλληλα βελτιώνει το προφίλ ύπνου, σε ό,τι αφορά της ηρεμία και την επάρκειά του.

σε καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο – ιδίως σε διαβητικούς-

Φυσιολογικά κάθε πρωί το συκώτι αρχίζει να παράγει επιπλέον γλυκόζη , ώστε να μας παράσχει ενέργεια να ξεκινήσουμε την ημέρα μας.  Αυτή η διαδικασία στα άτομα χωρίς διαβήτη, συνήθως δεν επηρεάζει το σάκχαρο αίματος . Όμως, αρκετά διαβητικά άτομα, δεν παράγουν αρκετή ινσουλίνη (ορμόνη η οποία μεταφέρει εντός του κυττάρου την γλυκόζη, ώστε να μην υπάρχει αυξημένη συγκέντρωση στο αίμα) κι έτσι τελικά ξυπνούν με αυξημένο σάκχαρο, ακόμη και εάν δεν έχουν καταναλώσει τίποτα προ ύπνου.

Επίσης, κάποια διαβητικά άτομα, έχουν συχνές και απότομες αυξομειώσεις στο σάκχαρο και συχνές υπογλυκαιμίες.  Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, τα άτομα αυτά μπορούν μετά από συνεννόηση με τον γιατρό και τον διατροφολόγο τους να καταναλώνουν ένα ειδικό γι αυτούς προ υπνικό σνακ.

Ιδανικά σνακ προ-ύπνου

Ένα ελαφρύ σνακ προ ύπνου, μπορεί να μας κρατήσει χορτάτους χωρίς να μας φορτώσει απαραίτητα  παραπανίσιες θερμίδες ενώ παράλληλα βοηθά την ποιότητα του ύπνου μας.

Μικρά σνακ χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και λιπαρά μπορούν να καταναλώνται από τα περισσότερα υγιή άτομα. Για παράδειγμα:

  • λίγο άπαχο τυρί και λίγα τεμάχια ανάλατους ξηρούς καρπούς
  • μία μερίδα ελαφρύ γάλα ή γιαούρτι με 1 μικρό φρούτο
  • 1 μικρή χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς
  • 1 φρυγανιά ή 1 κράκερ ολικής αλέσεως με λίγο άπαχο τυρί και 1/2 χούφτα ανάλατους ξηρούς καρπούς
  • 1 μικρό φρούτο με λίγους ανάλατους ξηρούς καρπούς (5-6 τεμάχια)

Εξαίρεση στα παραπάνω  αποτελούν τα άτομα που πάσχουν από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ)

Πρόκειται για παλινδρόμηση του γαστρικού περιεχομένου προς τον οισοφάγο με βασικά συμπτώματα το αίσθημα καύσου, τον οισοφαγικό ερεθισμό και τα συμπτώματα δυσπεψίας.

Στην περίπτωση αυτή το τελευταίο γεύμα θα πρέπει να απέχει τουλάχιστον 3 ώρες από τον ύπνο

και θα πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγονται τρόφιμα  που περιέχουν καφεΐνη, αφεψήματα από βότανα, αλκοολούχα ποτά καυτερά, μπαχαρικά, σοκολάτες και ότι περιέχει κακάο, έντονα μυρωδικά και λιπαρά τυροκομικά – γαλακτοκομικά.

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES