Πως μπορώ να μειώσω το στρες;Μας απαντά η Ψυχοθεραπεύτρια Διονυσία Ιωαννίδη

BODY by ΒΑΣΩ

“Μείωσε το στρες”,αυτή είναι η φράση που ακούμε όλοι μας συνέχεια, είτε σε παρέες φίλων,είτε όταν πας στο γιατρό,είτε όταν μιλάς στον σύντροφό σου για τις αυπνίες σου, είτε όταν…..

Το στρες έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και είναι η κύρια αιτία για πολλά που μας συμβαίνουν!

Είμαι κι εγώ ένα άτομο που έχω έντονο στρες και όταν συνάντησα την Διονυσία Ιωαννίδη ψυχοθεραπεύτρια και ειδική στη διαχείριση του στρες ,δεν έχασα την ευκαιρία να της κάνω κάποιες ερωτήσεις αλλά και να της “κλέψω”μερικά χρήσιμα tips!!

1)Τι είναι στρες;

Ο όρος στρες προέρχεται από την αγγλική λέξη stress, η οποία έχει τις ρίζες της στις λατινικές λέξεις strictus (=σφικτός/στενός) και stringere (=σφίγγω). Στη βιβλιογραφία έχουν διατυπωθεί ποικίλοι ορισμοί τις τελευταίες δεκαετίες για το τι είναι στρες και αυτό γιατί το στρες  επηρεάζεται από εμπειρίες, ανταποκρίσεις και αποτελέσματα, τα οποία προκαλούνται από ένα εύρος διαφορετικών περιστατικών και καταστάσεων. Στρες είναι:

  • «Η κατάσταση απειλής ή θεωρούμενης απειλής της ομοιόστασης(ισορροπία στην λειτουργία όλων των τμημάτων του οργανισμού), η οποία αποκαθίσταται μέσα από ένα σύνθετο πλέγμα συμπεριφορικών και φυσιολογικών αποκρίσεων προσαρμογής του οργανισμού»
  • «Όταν το άτομο αισθάνεται ότι οι προσωπικές του δυνάμεις και ικανότητες δεν επαρκούν για να ανταπεξέλθει στις συγκεκριμένες απαιτήσεις του περιβάλλοντός του, αρχίζει να βιώνει έντονο στρες»

 

Οι άνθρωποι βιώνουν περισσότερο στρες όταν βλέπουν τους εαυτούς τους ως μη ικανούς να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις που συναντούν. Εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς το άτομο αντιλαμβάνεται την κατάσταση και την ικανότητά του να την αντιμετωπίσει.

 

2)Ποιές είναι οι διαφορές μεταξύ στρες και άγχους;

Μερικές φορές το άγχος είναι αποτέλεσμα του στρες, αποτελεί όμως διαφορετική πάθηση. Το άγχος μοιάζει περισσότερο με το αίσθημα του φόβουπαρά με το στρες, είναι δηλαδή συναίσθημακαι όχι κατάσταση όπως το στρες. Όταν έχουμε άγχος, αυτό οφείλεται σε ένα ερέθισμα που μας προκαλεί φόβο και ένα αίσθημα αδυναμίας. Μερικοί άνθρωποι δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τα αίτια του άγχους που βιώνουν ή πάσχουν από διαταραχές άγχους που απορυθμίζουν τη ζωή τους. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, οι φοβίες και το άγχος εμποδίζουν την ομαλή εξέλιξη της ζωής ενός ατόμου.

Στην ουσία, το στρες είναι μία κατάσταση που έρχεται ο οργανισμός μας (είτε χαρούμενη, είτε λυπητερή) εξαιτίας της “διατάραξης της ησυχίας/ομοιόστασης μας” και οδηγεί σε υπερδιέγερση του συστήματος του στρες. Ενώ το άγχος, είναι ένας φόβος που αποκτούμε εξαιτίας μιας κατάστασης, επειδή δεν ξέρουμε τι θα επακολουθήσει και τι συνέπειες θα έχει για εμάς.

3) Ποιά είναι τα συμπτώματα του στρες;

Τα συμπτώματα ή αντιδράσεις μας στο στρες διακρίνονται σε σωματικές, γνωσιακές, συμπεριφορικές και ψυχολογικές. Μερικά από τα σωματικά συμπτώματα περιλαμβάνουν τα εξής: πονοκέφαλο, διαταραχές στον ύπνο, ταχυκαρδία, εφίδρωση, πιασμένους μύες καθώς και ενοχλήσεις στο στομάχι. Τα παραπάνω είναι εύκολα αναγνωρίσιμα. Καθένα από τα συμπτώματα αυτά μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερη βλάβη στον ανθρώπινο οργανισμό εάν συνεχιστεί για πολύ. Για παράδειγμα, από την έκκριση αδρεναλίνης και νοραδρεναλίνης στο αίμα αυξάνεται ο καρδιακός παλμός και η πίεση, καθώς και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος καρδιαγγειακών διαταραχών ή βλάβης στο συκώτι. Επίσης, η έκκριση των ορμονών του θυρεοειδούς στο αίμα οδηγεί σε εξάντληση, απώλεια βάρους και γενικά σωματική κατάρρευση.

Το στρες επηρεάζει ταυτόχρονα και τη συμπεριφορά, τη σκέψη και τη διάθεση, προκαλώντας διαρκή εξάντληση, δυσκολία στη συγκέντρωση, ανησυχία ακόμα και για ασήμαντα θέματα, απαισιοδοξία, έλλειψη ανοχής, θυμό, χαμηλό ηθικό καθώς και μη ομαλές φιλικές και συγγενικές σχέσεις.

Η γνωσιακή αντίδραση συντελείται συνήθως ασυνείδητα και συνδέεται σημαντικά με αρνητικές σκέψεις και «καταστροφολογία». Τα ψυχολογικά συμπτώματα σχετίζονται άμεσα με αρνητικά συναισθήματα, όπως η απώλεια εμπιστοσύνης, η απάθεια, η αποξένωση, η κατάθλιψη και ο εκνευρισμός. Η συμπεριφορική αντίδραση στο στρες γίνεται εμφανής από τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιδρά, κοιτάζει ή μιλάει και περιλαμβάνει κακές συνήθειες όπως η κατανάλωση αλκοόλ, οι άσχημες διατροφικές συνήθειες και το κάπνισμα.

 

4)Τι να κάνουμε όταν έχουμε αϋπνία λόγω έντονου στρες;

Γνωρίζουμε ότι τα άτομα που στρεσάρονται υιοθετούν λανθασμένους τρόπους αντιμετώπισης του στρες όπως κάπνισμα, αλκοόλ.Το να αποκτήσουν , λοιπόν, μια συγκεκριμένη υγιεινή καθημερινότητα βοηθά τα άτομα να μειώσουν το στρες και να απαλλαγούν από τις κακές συνήθειες. Hδομή ενός προγράμματος καθημερινά βοηθά στην μείωση του στρες καθώς ο οργανισμός «μπαίνει» στον αυτόματο πιλότο, μειώνονται τα στρεσογόνα γεγονότα και το άτομο μέσα από την διαχείριση καταφέρνει να αντιμετωπίσει ό,τι αλλαγές προκύψουν. Η ρουτίνα δεν σημαίνει απαραίτητα και έλλειψη εκπλήξεων και νέων εμπειριών, όμως η καθημερινή ρουτίνα απαιτεί λιγότερη ψυχική ενέργεια άρα και στρες. Μερικές συμβουλές για όσους υποφέρουν από αϋπνίες:

  • Να πηγαίνουν τα άτομα σε συγκεκριμένες ώρες για ύπνο και να ξυπνούν περίπου την ίδια ώρα.
  • Να καθιερώνεται το κρεβάτι το μέρος του ύπνου , και όχι μέρος να διαβάζουν ή να τρώνε.
  • Να κάνουν 2 ώρες πριν τον ύπνο ένα χαλαρωτικό μπάνιο.
  • Το υπνοδωμάτιο να είναι σε σωστή θερμοκρασία, ήσυχο και σκοτεινό.
  • Να αποφεύγουν να κοιτούν συνέχεια το ρολόι γιατί αυξάνεται η ανησυχία.
  • Να αποφεύγουν την καφείνη πριν τον ύπνο.
  • Να αποφεύγουν την άσκηση πριν τον ύπνο.
  • Να μην κοιμούνται μετά το βραδινό, τουλάχιστον 2-3 ώρες μετά το γεύμα.
  • Να τρώνε ελαφρύ βραδινό.
  • Να σηκωθούν μετά από 20 λεπτά από το κρεβάτι εάν δεν επέλθει ο ύπνος.

 

Ακολουθώντας ένα πρόγραμμα, μια ρουτίνα, τα άτομα δεν θα ανησυχούν για το τι θα πρέπει να κάνουν έτσι ώστε να έχουν έναν καλύτερο ύπνο. Το άτομο μέσα στην ρουτίνα νιώθει ασφάλεια.

 

 

5)Τρεις βασικοί τρόποι αντιμετώπισης του στρες

ΑΣΚΗΣΗ

 Στην ιατρική δεν υπάρχει καμιά μαγική θεραπεία για την υγεία μας. Αν υπήρχε ωστόσο μία αυτή θα μπορούσε να θεωρηθεί η φυσική άσκηση, η οποία μεταξύ άλλων:

  • Μειώνει το άγχος, την κατάθλιψη και την ένταση. Η αυξημένη παροχή οξυγόνου επηρεάζει άμεσα τον εγκέφαλο και βελτιώνει την οξυδέρκεια και τη μνήμη.
  • Βελτιώνει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Μειώνει την αρτηριακή πίεση.
  • Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος.
  • Βοηθά στη ρύθμιση του βάρους αυξάνοντας τον μεταβολισμό.
  • Βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου.

 

ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Καλό είναι να αποφεύγονται το βράδυ γεύματα πλούσια σε λιπαρά και ζάχαρα καθώς δυσκολεύουν την διαδικασία της πέψης. Επίσης, καλό είναι να αποφεύγοτναι ροφήματα με καφεϊνη μετά τις 6 το απόγευμα.Κάποιες μικρές συμβουλές σε σχέση με την διατροφή :

üΚαθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

üΕπιλογή προϊόντων ολικής αλέσεως και πλούσια σε φυτικές ίνες.

üΛίγη ποσότητα ζάχαρης. Αντικατάσταση με γλυκαντικά.

üΛίγα λιπαρά και αλάτι με μέτρο.

ü1,5 λίτρο νερό

üΌλα τα γεύματα(5).

ü        Να γίνει τρόπος ζωής.

üΑπαραίτητη συμβουλή ιατρών.

 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΡΕΣ

Η καθημερινότητα του ατόμου χαρακτηρίζεται αναπόφευκτα στρεσογόνα.Υψηλά επίπεδα στρες οδηγούν σε αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή του και την υγεία του. Μέσω της διαχείρισης του στρες, το άτομο θα κάνει μεγάλα βήματα βελτίωσης της υγείας του και της ποιότητας ζωής του γενικότερα. Συγκεκριμένα, τα οφέλη από την διαχείριση είναι:

  • Βελτίωση του ανοσοποιητικού συστήματος
  • Πρόληψη ασθενειών,όπως το κρυολόγημα
  • Αύξηση της ενέργειας, έτσι ώστε το άτομο να περνά περισσότερο χρόνο με την οικογένειά του
  • Μείωση επιπέδων θυμού και αρνητικών συναισθημάτων.
  • Καλύτερη ποιότητα ύπνου,ξεκούραστο ξύπνημα και καλύτερη καθημερινότητα
  • Βελτίωση της πέψης
  • Ηρεμία σε δύσκολες καταστάσεις
  • Περισσότερη συγκέντρωση και αύξηση της αισιοδοξίας

 

Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τις τεχνικές διαχείρισης του στρες μπορείτε να επικοινωνήσετε με την κα. Διονυσία Ιωαννίδη(Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια MS.cΔιαχείριση του Στρες και Προαγωγή Υγείας, Ειδίκευση στην αντιμετώπιση της Αϋπνίας).

 

 

Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Το σώμα λέει αυτό που δεν μπορούν να πουν οι λέξεις
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES

MORE EDITOR'S ARTICLES

Είδαμε το “Έγκλημα στο Orient Express”μας άρεσε;

Είδαμε το “Έγκλημα στο Orient Express”μας άρεσε;

Το Εκκλησιαστικό ορφανοτροφείο και ο Αστέρας Βουλιαγμένης

Το Εκκλησιαστικό ορφανοτροφείο και ο Αστέρας Βουλιαγμένης

Να του δώσω αντιβίωση γιατρέ μου;

Να του δώσω αντιβίωση γιατρέ μου;

Χριστίνα Τσιλιγκίρη:Η ισχυρή κυρία του Ολυμπιακού!

Χριστίνα Τσιλιγκίρη:Η ισχυρή κυρία του Ολυμπιακού!

Είδαμε το μιούζικαλ “Matilda”μας άρεσε;

Είδαμε το μιούζικαλ “Matilda”μας άρεσε;

Γιατί να μάθω μαμά Γαλλικά;

Γιατί να μάθω μαμά Γαλλικά;

Είσαι μητέρα; Δίνεις την ευκαιρία για λίγο προσωπικό χρόνο στον εαυτό σου;

Είσαι μητέρα; Δίνεις την ευκαιρία για λίγο προσωπικό χρόνο στον εαυτό σου;

Είδαμε την παράσταση “Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη”μας άρεσε;

Είδαμε την παράσταση “Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη”μας άρεσε;

Πήγαμε στην παράσταση “Πρίγκηπας και φτωχός”στο Μικρό Εθνικό.Μας άρεσε;

Πήγαμε στην παράσταση “Πρίγκηπας και φτωχός”στο Μικρό Εθνικό.Μας άρεσε;