Τα ευτυχισμένα παιδιά είναι έξυπνα, όχι το αντίστροφο

By  |  0 Comments
Μοιραστείτε αυτό άρθρο αν σας άρεσε.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε όλοι ίσως παρατηρήσει να αναρτώνται στο διαδίκτυο πολλά άρθρα σε blogs, stickers  ή φωτογραφίες που αναφέρονται στην ευτυχία και την θετικότητα. Τόσα πολλά που συχνά μας πείθουν πως η ευτυχία είναι εύκολη υπόθεση και αν το αποφασίσουμε, από Δευτέρα μαζί με την δίαιτα που αναβάλλουμε, θα καταφέρουμε να νιώσουμε ευτυχισμένοι. Θεμιτά τα κίνητρα όσων αναρτούν αλλά πολλά και τα ερωτήματα που γεννιόνται.

Τι είναι τελικά η ευτυχία και πόσο εύκολο είναι να την κατακτήσουμε ειδικά στις σημερινές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες; Η θετικότητα από την άλλη εξαρτάται από εμάς και πώς αυτή συμβάλλει στην προσωπική ευτυχία; Πώς μπορώ να βιώσω την ευτυχία όταν νιώθω τον κόσμο γύρω μου να γκρεμίζεται; Ο κ. Αναστάσιος Σταλίκας,  καθηγητής Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, που έχει αφιερώσει θα λέγαμε και επικεντρώσει τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα γύρω από τον κλάδο της Θετικής Ψυχολογίας, ένα νέο κλάδο που μελετάει τα Θετικά Συναισθήματα και κατ’επέκταση την Ευτυχία, δίνει μερικές άκρως ενδιαφέρουσες απαντήσεις σε συνέντευξή του στο elniplex.com.

Η Θετική Ψυχολογία τι προτείνει και ποιο είναι το αντικείμενό της;
Η Θετική Ψυχολογία είναι ένας καινούριος κλάδος ο οποίος επικεντρώνεται στο να καταλάβει τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους, τι είναι αυτό που λέμε «ευ ζειν», τι είναι αυτό που λέμε, subjective happiness, υποκειμενική ευτυχία. Στόχος μας είναι να πάρουμε τους ανθρώπους από το σημείο μηδέν, όπου το σημείο μηδέν είναι η φάση της απάθειας, της απουσίας του πόνου, από εκεί που λέμε ότι «είμαι καλά» αλλά δεν είμαι πραγματικά καλά, ενώ δεν υπάρχει κάτι στραβό στη ζωή μου. Θέλουμε να πάρουμε τους ανθρώπους από εκείνο το σημείο και να γίνουν ευτυχισμένοι, να φτάσουν στο «ευ ζειν», για να ζήσουν μια ολοκληρωμένη ζωή. Οπότε η Θετική Ψυχολογία ψάχνει να βρει την εξαίρεση, ψάχνει να βρει ανθρώπους πετυχημένους, ψάχνει να βρει τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους, τι είναι αυτό που λέμε ευζωία και πώς τελικά μπορεί να το κατακτήσει κανείς.

Κατάφερε να το βρει;
Το ψάχνουμε! Είναι πολύ μεγάλο το ερώτημα και ο κλάδος είναι πολύ μικρός, γεννήθηκε το 1998 στην ουσία. Αν σκεφτείτε ότι άλλες επιστήμες έχουν 2000 χρόνια ζωής και ακόμη δεν κατάφεραν να απαντήσουν σε σημαντικά ερωτήματα, βλέπε ιατρική, βλέπε αστρονομία, η Θετική Ψυχολογία βρίσκεται σε καλό δρόμο. Το σίγουρο είναι ότι μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια ύπαρξής του κλάδου τα ευρήματά μας είναι πολλά και  ενθαρρυντικά. Για παράδειγμα βρίσκουμε ότι η ευτυχία δεν είναι κάτι μόνιμο αλλά στιγμές της καθημερινότητας. Αφήνουμε πίσω τα κλισέ ότι για παράδειγμα είμαι ευτυχισμένος ή θα είμαι ευτυχισμένος για πάντα, ή ότι η ευτυχία είναι μία γραμμική διαδικασία του στυλ έφτασα μέχρι εδώ και θα είμαι ευτυχισμένος, όπως λέμε είμαι παντρεμένος. Δεν είναι έτσι. Η ευτυχία είναι πολύ αίολη αν θέλετε, υπάρχει σήμερα δεν υπάρχει αύριο, υπάρχει τη σημερινή μου στιγμή. Είναι μία συνεχόμενη διαδικασία το να είναι κανείς ευτυχισμένος, το να είναι μάλλον στη φάση του ευτυχείν.

Ωστόσο στα 20 αυτά χρόνια ύπαρξης του κλάδου, έχουν βρεθεί κάποια πρώτα ευρήματα μετά από έρευνα που δείχνουν τι είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο ευτυχισμένο.
Δεν είναι τόσο απλό, είναι σύνθετο το θέμα. Ωστόσο ένα από τα πράγματα που φαίνεται να κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους είναι η κοινωνική στήριξη. Φαίνεται ότι είμαστε τελικά, καθαρά κοινωνικά ζώα και χρειαζόμαστε ανθρώπους γύρω μας. Και ότι σε αυτό που λέει ο Πάριος «Πιο καλή η μοναξιά» έχει άδικο. Εμείς οι άνθρωποι χρειαζόμαστε κοινωνική στήριξη και ανθρώπους γύρω μας. Όχι απαραίτητα την οικογένειά μας, τα παιδιά μας ή τα εγγόνια μας αλλά ανθρώπους με τους οποίους έχουμε κοινά χαρακτηριστικά, που θεωρούμε ότι άμα συμβεί κάτι κακό θα τρέξουν να μας βοηθήσουν. Ανθρώπους με τους οποίους μοιραζόμαστε κοινές αρχές, κοινές αξίες. Που μπορούμε να βγούμε έξω να πιούμε μία ρετσίνα, ένα ποτό, να δούμε μια ταινία και να θεωρούμε ότι αυτοί είναι οι άνθρωποί μας. Ότι μας καταλαβαίνουν και τους καταλαβαίνουμε.

Ένα δεύτερο που φαίνεται να κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους είναι το νόημα της ζωής μας. Το να νιώθουμε ότι η ζωή μας έχει νόημα, ότι υπάρχει λόγος να σηκωθούμε από το κρεβάτι το πρωί. Και αυτό συνδέεται άμεσα με το κάποιος με έχει ανάγκη, με την έννοια της προσφοράς. Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι το νόημα της ζωής μας δεν συνδέεται με το «περνάω» καλά, με την έννοια της ευδαιμονίας, της ηδονής, αλλά περισσότερο με το ότι αυτό που κάνω αξίζει τον κόπο, ότι κάνω κάτι που είναι χρήσιμο, ότι συμμετέχω σε ένα δρώμενο, ότι είμαι σε μια ομάδα ανθρώπων και κάνουμε κάτι που αξίζει. Έρχονται για παράδειγμα άνθρωποι στην ψυχοθεραπεία που μου λένε ότι πρέπει να σηκωθώ αύριο το πρωί γιατί πρέπει να ταΐσω τις αδέσποτες γάτες ή να βγάλω το σκύλο βόλτα. Ακόμα και αυτό είναι ένα μέρος από το νόημα της ζωής.

Συμβουλή προς τους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο. 
Αυτό που θέλω να τους πω είναι ότι τα παιδιά για να μάθουν πρέπει να βρίσκονται σε καλή διάθεση. Ότι τα ευτυχισμένα παιδιά είναι έξυπνα παιδιά και όχι το αντίστροφο. Ότι πρώτα τα παιδιά μας πρέπει να είναι ευτυχισμένα και σε καλή διάθεση, να είναι χαρούμενα και ότι μέσα από τη χαρά τους ανοίγει το μυαλό τους ώστε να μπορέσουν να διερευνήσουν τον κόσμο, να χτίσουν τη σκέψη τους και να αποκτήσουν ανοιχτό μυαλό, θετική σκέψη, γνώσεις και ενδιαφέροντα. Αν θεωρήσουμε ότι η περιέργεια για μάθηση, η κριτική σκέψη, η δημιουργική σκέψη, η καινοτομία είναι πολύ σημαντικές ικανότητες, πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα παιδί στις μέρες μας, ο καλύτερος τρόπος για να τα καλλιεργήσεις αυτά είναι με το να φροντίζεις το παιδί να είναι χαρούμενο. Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα χαρούμενα παιδιά που βιώνουν θετικά συναισθήματα είναι πιο καινοτόμα, είναι πιο δημιουργικά, τα καταφέρνουν καλύτερα στην επίλυση προβλημάτων, είναι καλύτερα στο να καταλαβαίνουν έννοιες, στο να συγκρίνουν έννοιες. Φαίνεται πως η μάθηση συνδέεται άμεσα με τη θετικότητα ως προϋπόθεση της μαθησιακής διαδικασίας.

Έτσι, στους εκπαιδευτικούς λέμε ότι προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα ευχάριστο κλίμα μες στην τάξη, να ιντριγκάρετε το ενδιαφέρον των παιδιών ανάλογα με την ηλικία τους, βάλτε τα σε μία κατάσταση περιέργειας, αναμονής, διάθεσης να μάθουν και όταν είναι σε αυτή την κατάσταση δώστε τους το υλικό που θέλετε να τους δώσετε γιατί τότε βρίσκονται σε θέση να αφομοιώσουν κριτικά τη γνώση, να την κάνουνε κτήμα τους.

4moms team

Μοιραστείτε αυτό άρθρο αν σας άρεσε.

Η ομάδα του 4moms.gr