Παιδική φιλία… καλοκαιρινές αναμνήσεις

By  |  0 Comments
Μοιραστείτε αυτό άρθρο αν σας άρεσε.

Τώρα το καλοκαίρι οι φιλίες για τα παιδιά είναι πολύτιμες. Η θάλασσα και τα παιχνίδια στην άμμο, στην αλάνα, στην πλατεία, η χαλαρή διάθεση επηρρεάζουν και τα παιδιά. Γίνονται πιο κοινωνικά, πιο εκδηλωτικά. Τα περισσότερα τουλάχιστον. Κάθε παιδί η αλήθεια είναι ότι αντιδρά διαφορετικά. Το πως προσεγγίζει τα άλλα παιδιά διαφέρει. Ακόμη θυμάμαι τις παιδικές μου καλοκαιρινές παρέες, την προσμονή να τους δω κάθε καλοκαίρι. Να συναντηθούμε κάτω από τον μεγάλο πλάτανο, να παίξουμε στη θάλασσα… και μετά το χειμώνα δεν τους έβλεπα και περίμενα με λαχτάρα να ανταμώσουμε.

Στάδια ανάπτυξης της φιλίας

Από τους πρώτους μήνες της ζωής του το παιδί χαίρεται όταν βλέπει άλλα παιδιά. Οι πρώτες σχέσεις του παιδιού αναπτύσσονται στην ηλικία των 2 ετών αν και σε αυτή την ηλικία το παιδί προτιμά να παίζει μόνο του ακόμη κι’ αν βρίσκονται και άλλα παιδιά στο χώρο.

●   3 ετών το παιδί παίζει με άλλα παιδιά αλλά και μόνο του

●   4 ετών επιδιώκει την παρέα άλλων παιδιών και τους θεωρεί φίλους με αποτέλεσμα να εξελίσσει τις φιλίες του

●   8-9 ετών έχει τον καλύτερο φίλο ή την καλύτερη φίλη εφόσον είναι κορίτσι

●   Στην εφηβεία η φιλία έχει πρωταρχική σημασία, πολλές φορές ξεπερνάει και την οικογένεια. Οι κανόνες της παρέας είναι συνήθως απαράβατοι.

Κάθε παιδί προσεγγίζει με διαφορετικό τρόπο τους υποψήφιους φίλους, εξαρτάται από την ηλικία, την προσωπικότητα του παιδιού, την αυτοπεποίθηση του, την ωριμότητα και την ικανότητα να δημιουργεί σχέσεις. Συνήθως η προσέγγιση είναι μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά ανταλλάσουν ή χαρίζουν τα παιχνίδια τους ώστε να είναι αποδεκτά από τους φίλους τους. Στις μεγαλύτερες ηλικίες η προσέγγιση είναι πιο ξεκάθαρη επειδή υπάρχει η λεκτική επικοινωνία.

Πως θα βοηθήσουν οι γονείς τις παιδικές φιλίες;

●   Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να συναντιούνται με τους φίλους τους σε τακτά χρονικά διαστήματα εκτός σχολικού περιβάλλοντος.

●   Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν δικές τους φιλίες όμως παράλληλα σεβόμαστε την προσωπικότητα του παιδιού και τους ρυθμούς του αποφεύγοντας τη σύγκριση με άλλα παιδιά όταν το δικό μας παιδί δυσκολεύεται να προσαρμοστεί και να προσεγγίσει άλλα παιδιά σ’ ένα καινούριο περιβάλλον.

●   Συζητάμε με το παιδί αν κάτι το προβληματίζει σχετικά με τους φίλους του χωρίς όμως να μεγαλοποιούμε την κατάσταση.

●   Δεν παρεμβαίνουμε στους καυγάδες των παιδιών, είναι προτιμότερο τα παιδιά να λύσουν μόνα τους τις διαφορές εκτός εάν η κατάσταση είναι εκτός ορίων και κινδυνεύει η σωματική τους ακεραιότητα.

●   Η αδελφική σχέση δεν θεωρείται φιλική γι’ αυτό όταν στην οικογένεια υπάρχουν δυο ή περισσότερα παιδιά πρέπει να τα ενθαρρύνουμε ώστε το καθένα να δημιουργήσει τις δικές του αυτόνομες φιλίες εκτός από τις κοινές.

Η υγιής παιδική φιλία χτίζεται με βάση δυο άξονες, την ισοτιμία και την ομοιότητα των παιδιών, γι’ αυτό το λόγο οι γονείς θα πρέπει να εξασφαλίσουν την καλή σχέση του παιδιού με την οικογένεια μέσα από την οποία το παιδί μαθαίνει κανόνες συμπεριφοράς, νιώθει αυτοπεποίθηση και σιγουριά ώστε να αντιμετωπίσει χωρίς αναστολές τους ανθρώπους και τα γεγονότα εκτός σπιτιού.

 

Αντιγόνη Γινοπούλου, Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος, Blog: ginopoulou-psy.blogspot.com

Αμαλία Κυπαρίσση

Μοιραστείτε αυτό άρθρο αν σας άρεσε.

Mητέρα 2 παιδιών, της Παυλίνας και του Αχιλλέα, θέλω να “αιχμαλωτίσω” με λέξεις και εικόνες τις στιγμές που περνάνε γρήγορα… Ταξιδιάρα, gourmet, λάτρης του καλού κρασιού, yogini, βιβλιοφάγος. Αγαπώ το θέατρο, το σινεμά, την ιστορία, τις ιστορίες και τις περιπλανήσεις. Μικρές ή μεγάλες ανακαλύψεις μου φτιάχνουν την ημέρα. Για μένα η ομορφιά της ζωής βρίσκεται στις μικρές απολαύσεις, στις συγκινήσεις, στις στιγμές, στις μεγάλες χαρές αλλά και στις βαθιές απογοητεύσεις…