Απορίες μαμάδων για τα ελλιποβαρή αλλά και τα παχύσαρκα παιδιά. Τι μας απαντά η διατροφολόγος Άρτεμις Ζερδελή;

Διατροφή

EΛΛΙΠΟΒΑΡΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΒΑΡΑ ΠΑΙΔΙΑ

1)Οι λόγοι που οδηγούν σε παχύσαρκα παιδία είναι διάφοροι (κοινωνικοί, ψυχολογικοί, ορμονικά αίτια ,κληρονομικότητα, κακή διατροφή). Το πιο σημαντικό από όλα είναι οι ίδιοι οι γονείς να αποτελούν διατροφικό πρότυπο για τα παιδία τους τόσο όσον αφορά ένα ισορροπημένο καθημερινό διατροφικό σχήμα όσο και στις επιλογές τους σε τρόφιμα και ποτά.

2)Να πιέζω το παιδί μου να χάσει/πάρει βάρος;

Η απάντηση είναι όχι. Τα παιδιά πρέπει από μικρά να χτίσουν μια υγιή σχέση με το φαγητό τους και να συνδέσουν την κατανάλωση φαγητού αλλά και συγκεκριμένων ομάδων τροφίμων(π.χ. κρέας,φρούτα, λαχανικά) με θετικές σκέψεις. Προσπαθήστε με άλλους τρόπους να τα παροτρύνετε να ισορροπήσουν την διατροφή τους.Για παράδειγμα,αφήστε εκτεθειμένα τρόφιμα ,ή σερβίρετε μαζί με ήδη αγαπημένες γεύσεις.Καλό θα ήταν να απουσιάζουν από το σπίτι έτοιμα σκευάσματα(μπισκότα,κράκερς,τσιπς) που οδηγούν στην παχυσαρκία.

3)Πως θα πάρει βάρος ένα παιδί με χαμηλό βάρος;

Μην δώσετε στο παιδί σας έτοιμα και ανθυγιεινά σκευάσματα .Από μικρλη κιόλας ηλικία πρέπει να είναι συνηθησμένα σε ένα ισορροπημένο και υγιεινό διαιτολόγιο που καλύπτει όλες τις θρεπτικές του ανάγκες και επιταχύνει την ανάπτυξη.Εισάγετε σιγά σιγά στη διατροφή του αμυλώδη τρόφιμα,ζυμαρικά,πατάτες ρύζι,γαλακτοκομικά προιόντα(γάλα τυρί γιαούρτι) φρούτα ή και φρουτόκρεμες, άπαχη πρωτείνη(κοτόπουλο,γαλοπούλα,όσπρια ψάρια,αυγά)Προσοχή στα αναψυκτικά ,μόνο σε ορισμένες εξόδους.Αντί για αυτά προτιμήστε φρέσκους φυσικου΄ς χυμους

4)Σε ποια ηλικία να ξεκινήσει δίαιτα;

Μέχρι την ηλικία των 2 ετών δεν κάνουμε δίαιτα στο παιδί. Από 2 εως 5 ετών προσπαθούμε να διατηρήσουμε το βάρος του διότι είναι σε φάση ανάπτυξης , και να του μάθουμε πως ορίζεται η κανονική μερίδα και η φυσιολογική ποσότητα φαγητού. Στην ηλικία των 6 με 11 αν το παιδί είναι υπέρβαρο δεν κάνουμε δίαιτα αλλά προσπαθούμε να διατηρήσουμε το σωματικό του βάρος. Άν όμως είναι παχύσαρκο η σωστή απώλεια βάρους είναι μισό κιλό το μήνα ή σε ακραίες περιπτώσεις λίγο λιγότερο από κιλό ανα εβδομάδα. Στη δίαρκεια της εφηβείας ,συστήνεται αν είναι υπέρβαρο η απώλεια βάρους να είναι μισό κιλό το μήνα ενώ αν είναι παχύσαρκο 1 κιλό την εβδομάδα.

5)Ποιο είναι το ιδανικό διατροφικό πρόγραμμα για να χάσει βάρος ένα παιδί;

Γενικότερα δεν συστήνονται αυστηρά και ακραία διαιτολόγια στα παιδία καθώς είναι στη φάση της ανάπτυξης μέχρι και το τέλος της εφηβείας .Ειδικότερα, προτείνεται φυσιολογικό μέγεθος μερίδων στο μεσημεριανό και στο βραδινό γεύμα καθώς και η μη κατανάλωση έτοιμων σκευασμάτων και γλυκών.Πρέπει να καταναλώνει 2 μεγάλα γεύματα (μεσημεριανό βραδινό) και 3 ενδιάμεσα (πρωινό,δεκατιανό,απογευματινό) με τη μορφή φρούτων,(τουλάχιστον 3 ημερησίως)δημητριακών, γαλακτοκομικών. Δεν πρέπει να παραλείπουμε το πρωινό γεύμα καθώς χαρίζει ενέργεια για όλη την υπόλοιπη μέρα. Μαζί με τα κυρίως γεύματα ,συστήνεται η κατανάλωση μισού με ένα πιάτου λαχανικών. Τέλος καλό είναι να περιοριστούν τα αναψυκτικά καθώς περιέχουν ζάχαρη και περιττές θερμίδες που οδηγούν σε παχύσαρκα παιδιά και στη συνέχεια σε ενήλικες με κακές διατροφικές συνήθειες. Παρόλαυτά σε μικρότερο βαθμό πρέπει να δοκιμάζουν γλυκά ώστε να μη νιώθουν ότι στερούνται διατροφικά.

Μπορείτε να στείλετε τις ερωτήσεις σας για την διατροφολόγο Άρτεμις Ζερδελή στο allmoms@4moms.gr ή στο arze1990@hotmail.com

Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Το σώμα λέει αυτό που δεν μπορούν να πουν οι λέξεις
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES