Κοιμάται αρκετά το παιδί μου;

Παιδιά

Ερ.: Η 6χρονη κόρη μου κοιμάται καλά και όλο το βράδυ. Θεωρώ, όμως, πρόβλημα το ότι πάει για ύπνο στις 9 το βράδυ που νομίζω ότι είναι αργά για την ηλικία της. Ρώτησα όλες τις φίλες της και όλες πέφτουν για ύπνο νωρίτερα. Ο άντρας μου δεν το θεωρεί πρόβλημα. Για την ακρίβεια, εξαιτίας του κοιμάται τόσο αργά. Όταν δεν είμαι στο σπίτι και είναι αυτός υπεύθυνος για την μικρή μπορεί να κοιμηθεί και μετά τις 10. Πιστεύω ότι πρέπει να αλλάξουμε το πρόγραμμα ύπνου της και να κοιμάται νωρίτερα, ειδικότερα τις ημέρες που έχει σχολείο. Ποιός έχει δίκιο?

Απ.  Η ώρα που κοιμάται η μικρή είναι όντως προχωρημένη σε σχέση με τον μέσο όρο των παιδιών της ηλικίας της. Το θέμα, όμως, δεν είναι τι ώρα πάει για ύπνο αλλά εάν οι ώρες που κοιμάται επαρκούν για αυτήν. Και το εξατομικεύω γιατί οι ανάγκες κάθε παιδιού είναι διαφορετικές.

Ένα εξάχρονο θα έπρεπε, για παράδειγμα, να κοιμάται 10,5 με 11 ώρες κάθε βράδυ. Αναφέρεσαι στο τι ώρα πάει για ύπνο, αλλά δεν προσδιορίζεις τι ώρα ξυπνάει. Εάν, για παράδειγμα, πηγαίνει στο κρεβάτι στις 9 – υποθέτουμε ότι χρειάζεται και 15 λεπτά για να αποκοιμηθεί – και ξυπνάει γύρω στις 7.45 τότε κοιμάται ακριβώς όσο πρέπει.

Εάν ξυπνάει στις 7 ή και νωρίτερα, τότε υπάρχει λόγος να ανησυχείς για την ώρα που κοιμάται.

Αλλά ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, το θέμα είναι να διακρίνεις εάν έχει ξεκουραστεί.

ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ  ΟΤΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΟ 

  • Την παίρνει ο ύπνος κατά την διάρκεια της ημέρας. Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία δεν χρειάζονται μεσημεριανό ύπνο εκτός και εάν είναι άρρωστα. Εάν, λοιπόν, ένα παιδί το παίρνει ο ύπνος μπροστά στην τηλεόραση, στο αυτοκίνητο ή ακόμη και στο σχολείο, είναι ανησυχητικό σημάδι.
  • Εάν δυσκολεύεται να σηκωθεί το πρωί και όταν πια σηκωθεί από το κρεβάτι γκρινιάζει (εάν και για να είμαστε ειλικρινείς και πολλοί ενήλικες, ακόμη και εγώ, εμπίπτουμε σε αυτην την κατηγορία!).
  • Κακή διάθεση και γκρίνια
  • Δυσκολεύεται να αποκοιμηθεί το βράδυ. Πολλά παιδιά όταν είναι κουρασμένα γίνονται υπερκινητικά και δεν μπορούν να κοιμηθούν
  • Υπερκινητικότητα
  • Δυσκολία συγκέντρωσης στο σχολείο

Έχε υπόψιν σου ότι πολλές από τις παραπάνω ενδείξεις μπορεί να έχουν άλλα αίτια. Εσύ θα κρίνεις κατά πόσο ευθύνεται ο ελλειπής ύπνος.

Για να αλλάξουμε το πρόγραμμα του παιδιού θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι το βιολογικό του ρολόι έχει αυτούς τους ρυθμούς, οπότε να είμαστε προετοιμασμένοι για «αντίσταση».

Σύμφωνα με την παιδοψυχολόγο Dr. Pat Spungin, συγγραφέα του βιβλίου Silent Nights, με θέμα τον ύπνο των παιδιών, θα πρέπει να το αλλάξουμε το πρόγραμμα σταδιακά. Κάθε βράδυ θα μεταφέρουμε την ώρα του ύπνου 15 λεπτά νωρίτερα έως ότου φτάσουμε στην επιθυμητή ώρα. Κατά αυτόν τον τρόπο τα παιδιά θα προσαρμοστούν σταδιακά σε λίγες ημέρες.

Κατά την διάρκεια του καλοκαιριού που αργεί να νυχτώσει φροντίζουμε να διατηρούμε σκοτεινό το δωμάτιο του παιδιού.

Τώρα εις ό,τι αφορά το σύζυγο σου, θα συμφωνήσω μαζί σου. Τα παιδιά χρειάζονται καλό ύπνο. Η ρουτίνα του ύπνου μπορεί να είναι πιο χαλαρή τα σαββατοκύριακο και το καλοκαίρι.

Και για να τον πείσεις μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα λόγια της παιδοψυχολόγου Dr. Pat Spungin.  «Μακροπρόθεσμα τα παιδιά, που δεν έχουν σωστή ρουτίνα ύπνου μπορεί να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα ύπνου. Επίσης επηρρεάζονται αρνητικά η συμπεριφορά, η εκμάθηση και η ανάπτυξη».

Επίσης, μπορείς να του επισημάνεις ότι σύμφωνα με έρευνες η έλλειψη ύπνου στα παιδιά σχετίζεται με παχυσαρκία.

Καλή τύχη.

 

 

Αμαλία Κυπαρίσση
Αμαλία Κυπαρίσση
Είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES