Βραβείο Κριτικής Επιτροπής ο “Αστακός” του Λάνθιμου

Γενικώς & Αορίστως

Αυλαία έριξε το βράδυ της Κυριακής το 68ο Φεστιβάλ Καννών με την απονομή των βραβείων του Διαγωνιστικού Τμήματος στο γαλλικό θέρετρο και την προβολή της ταινίας λήξης «Ice and the Sky» του Λικ Ζακέ.

Ο  «Αστακός» (The Lobster)  του Γιώργου Λάνθιμου, η πρώτη ταινία Ελληνα δημιουργού που συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα του κινηματογραφικού φεστιβάλ από το 1998 και τον Χρυσό Φοίνικα του Θόδωρου Αγγελόπουλου για το «Μια Αιωνιότητα και μια Μερα», κέρδισε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής επαληθεύοντας τα προγνωστικά που έκαναν λόγο για μεγάλη διάκριση από τη στιγμή της πρώτης προβολής της.

Λίγα λεπτά μετά τις οκτώ το βράδυ η τελετή απονομής των βραβείων του 68ου Φεστιβάλ Καννών άρχισε με τα «μικρά» βραβεία διατηρώντας την αγωνία μέχρι το τέλος της απονομής.

Τα βραβεία

Τελικώς ο Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε στον Γάλλο Ζακ Οντιάρντ για την ταινία «Dheepan»,η οποία παρακολουθεί τη διαδρομή στη Γαλλία προσφύγων από τη Σρι Λάνκα οι οποίοι ξεφεύγουν από τον πόλεμο, αλλά βρίσκονται αντιμέτωποι με τη βία σε ένα προάστιο του Παρισιού.

Με το δεύτερο βραβείο, το Μεγάλο Βραβείο (Grand Prix), τιμήθηκε ο ούγγρος σκηνοθέτη Λάζλο Νέμες για την ταινία «Γιο του Σάουλ» (Son of Saul), ενώ η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου ήρθε τρίτη κερδίζοντας το βραβείο της Επιτροπής.

Το βραβείο σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στον Κινέζο Hou Hsiao-hsien για τον «Δολοφόνο» (The Assassin), που αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας εκδικητή στην Κίνα του 9ου αιώνα.

Το βραβείο Χρυσή Κάμερα πήγε στην τανία La Tiera Y La Sombra του Σεζάρ Αουγκούστο Ασεβέδο από την Κολομβία, που είναι αφιερωμένη στη ζωή των κολομβιανών χωρικών,  ενώ ο Χρυσός Φοίνικας για μικρού μήκους ταινία στο «Waves ’98» από τον Λίβανο. Πρόκειται για μια 15λεπτη ταινία κινουμένων σχεδίων που αφηγείται τις περιπλανήσεις του Όμαρ σε ένα απομονωμένο προάστιο της Βηρυτού.

Το βραβείο σεναρίου απονεμήθηκε στον Μεξικανό Μικέλ Φράνκο για το «Chronic», ενώ το βραβείο γυναικείας ερμηνείας μοιράστηκαν οι Ρούνεϊ Μάρα για το «Carol» και η Εμμανουέλ Μπερκό για το «Ο Βασιλιάς μου» (Mon Roi).

Ο Γάλλος Βενσάν Λεντόν κέρδισε το βραβείο καλύτερου ηθοποιού για την ταινία «La loi du marche» (Ο νόμος της αγοράς), στην οποία υποδύεται έναν άνδρα ο οποίος χάνει τη δουλειά του και υποχρεώνεται να πιάσει δουλειά σ’ ένα σουπερ μάρκετ. «Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που κερδίζω βραβείο», είπε ο Λεντόν. «Το αφιερώνω σε όλους αυτούς τους ανθρώπους που θεωρούνται ότι δεν ανταποκρίνονται στις περιστάσεις και έχουν λίγο εγκαταλειφθεί ως πολίτες».

Κέρδισε τις εντυπώσεις ο «Αστακός»

«Ο Αστακός» είναι συμπαραγωγή Ιρλανδίας, Ηνωμένου Βασιλείου, Ελλάδας, Γαλλίας και Ολλανδίας, τέταρτη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου (μετά την «Κινέτα», τον «Κυνόδοντα», που συμμετείχε στο «Ενα Κάποιο Βλέμμα» των  Καννών το 2009 αποσπώντας το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής  και τις «Αλπεις»,  βραβείο σεναρίου στη Βενετία). Περιγράφεται ως μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης, τοποθετημένη σε ένα δυστοπικό, κοντινό μέλλον. Όλοι οι μόνοι άνθρωποι, σύμφωνα με τους κανόνες της Πόλης, συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί είναι υποχρεωμένοι να βρουν έναν ταιριαστό σύντροφο μέσα σε 45 μέρες. Αν αποτύχουν μεταμορφώνονται σε ένα ζώο της επιλογής τους κι απελευθερώνονται στο Δάσος. Ένας απελπισμένος άντρας το σκάει από το Ξενοδοχείο, στο Δάσος όπου ζουν οι Μοναχικοί κι εκεί ερωτεύεται μια γυναίκα ενάντια στους κανόνες…

Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι του Θύμιου Μπακατάκη και το μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη. Ο Γ. Λάνθιμος σημειώνει: «Είναι μια ιστορία για την αγάπη, δίχως να είναι μια συμβατική ερωτική ιστορία. Παρατηρεί τους τρόπους και τους λόγους που κάποιοι άνθρωποι έρχονται κοντά και γίνονται ζευγάρια, ενώ κάποιοι άλλοι όχι. Είναι μια ιστορία για τα τρομακτικά αποτελέσματα της μοναξιάς, του φόβου να πεθάνεις μόνος, του φόβου ότι θα ζήσεις μόνος και πάνω απ όλα, του φόβου ότι θα ζήσεις με κάποιον άλλον. Το να πιέζουμε τον εαυτό μας να αγαπήσει κάποιον είναι ένα είδος βασανιστηρίου. Το να ψάχνουμε να βρούμε κάποιον να αγαπήσουμε είναι ένα διαφορετικό είδος βασανιστηρίου. «Ο Αστακός» προσπαθεί να ανακαλύψει συνώνυμα για την αγάπη σε λέξεις όπως φόβος, κανόνες, διορίες, ταίριασμα, συγχρονικότητα, αφέλεια, ευημερία, ψέματα».

Η ελληνική παρουσία στο 68ο Φεστιβάλ περιλαμβάνει το σκηνοθέτη Πάνο Χ. Κούτρα ως μέλος της κριτικής επιτροπής του τμήματος

«Ενα Κάποιο Βλέμμα»  (πέρσι η ταινία του «Xenia» είχε κάνει εδώ την πρεμιέρα της), με πρόεδρο την Ιζαμπέλα Ροσελίνι. Ο Ελληνο-Ιρανός  Σιαμάκ Ετεμάντη συμμετέχει με το «Pari»  στο Atelier της φετινής Cinefondation, μαζί με 15 σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο, των οποίων τα πρότζεκτ «γεννούν εξαιρετικές προσδοκίες», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωσή.

Στο «Pari» ο  ήρωας , ένας Ιρανός σπουδαστής στην Ελλάδα, δεν  εμφανίζεται για να υποδεχτεί τους γονείς του στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας, και η μητέρα του, η Παρί, αναγκάζεται να ξεκινήσει μια αναζήτηση που θα την οδηγήσει πολύ μακρύτερα από την αναζήτηση μιας μητέρας για τον εξαφανισμένο γιο της.

Τέλος, από τα πιο δημοφιλή τμήματα του Φεστιβάλ, το «Cannes Classics» που παρουσιάζει κάθε χρόνο αποκατεστημένα αριστουργήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου, έχει φέτος τιμώμενο πρόσωπο τον Κώστα Γαβρά. Ο διεθνής σκηνοθέτης θα παρευρεθεί στην προβολή του αποκατεστημένου «Z», 36 χρόνια μετά την πρεμιέρα και βράβευσή του στις Κάννες.

 

Πηγή: Καθημερινή

Αμαλία Κυπαρίσση
Αμαλία Κυπαρίσση
Είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES