20 συμβουλές για να «δαμάσουμε» τα 3χρονα και 4χρονα «θηρία»

By  |  0 Comments
Μοιραστείτε αυτό άρθρο αν σας άρεσε.

Η ανεξαρτησία πρώτα από όλα

Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά χρειάζονται ακόμη τη βοήθεια των γονέων για να ανταπεξέλθουν στα καθημερινά τους καθήκοντα. Μπορούν, όμως, να κάνουν περισσότερα από ότι νομίζετε. Ενθαρρύνετε τα λοιπόν:

1. Να περιμένετε περισσότερα.  Στο σχολείο τα παιδιά είναι αναγκασμένα να βάλουν μόνα τους νερό, να μαζέψουν τα πράγματα τους, να κρεμάσουν τα μπουφάν τους. Γιατί όχι και στο σπίτι;

2. Μην κάνετε εσείς αυτά που μπορούν να κάνουν μόνα τους. Μπορεί να είναι πιο εύκολο για εσάς και πιο γρήγορο αλλά στερείτε από το παιδί σας την ανεξαρτησία του. Ένα κόλπο για να το πετύχετε είναι να ρωτάτε το παιδί σας “θέλεις να στο κάνω εγώ ή μπορείς μόνο σου;” Ως δια μαγείας το παιδί σας θα προσφερθεί να το κάνει μόνο του!

3. Μην διορθώνετε αυτά που έκανε. Εάν για παράδειγμα έστρωσε το κρεβάτι του ή μάζεψε τα παιχνίδια μην πείτε στον πειρασμό να φτιάξετε τα παπλώματα ή να συμμαζέψετε τα παιχνίδια. Δίνετε λάθος μήνυμα. Εάν ντύνετε μόνη της η κόρη σας και φοράει πουά με ρίγες μην την αποπαίρνετε.

4. Αφήστε τα να λύσουν απλά προβλήματα. Πριν αναλάβετε δράση για να βοηθήσετε το παιδί σας να συναρμολογήσει ένα παιχνίδι, να πιάσει ένα βιβλίο, δώστε του χρόνο να το κάνει μόνο του.

5. Αναθέστε τους καθήκοντα. Το να έχει το παιδί σας ένα απλό καθήκον, όπως να ποτίσει ένα φυτό σε καθημερινή βάση ή να βάλει ξηρά τροφή στο κατοικίδιο του δίνει αυτοπεποίθηση και το βοηθάει να προσπαθήσει περισσότερο.

Εάν μπείτε σε μια τάξη νηπιαγωγείου στην πλειοψηφία τους τα παιδιά κάθονται στις θέσεις τους, σηκώνουν το χέρι για να μιλήσουν και συμπεριφέρονται ακρίβως όπως θα θέλαμε να κάνουν στο σπίτι. Πως το κάνουν τελικά οι εκπαιδευτικοί;

6. Ο έπαινος είναι το κλειδί.  Τα παιδιά έχουν την τάση να επαναλαμβάνουν συμπεριφορές που τραβούν την προσοχή.

7. Η ρουτίνα. Στο σχολείο η ρουτίνα είναι συγκεκριμένη. Δεν υπάρχουν εκπλήξεις. Τα παιδιά αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια και τα βοηθάει να επαναλαμβάνουν συμπεριφορές

8. Χαλαρώστε και οπλιστείτε με χιούμορ.  Εάν το παιδί σας αρνείται να κάνει κάτι μην του φωνάζετε. Οπλιστείτε με χιούμορ και μετατρέψτε την “αγγαρεία” σε παιχνίδι. Εάν δεν θέλει, π.χ., να βουρτσίσε τα δόντια παίξτε το παιχνίδι “ας δούμε τι έφαγες σήμερα”. Η μαμά προσπαθεί να μαντέψει τι έφαγε το παιδί βουρτσίζοντας τα δόντια ή ακόμη αν αρνείται να του κόψετε τα νύχια μετατρέψτε κάθε δάκτυλο σε ένα φίλο ή μέλος της οικογένειας και παίξτε το παιχνίδι ποιόν θα κόψουμε σήμερα.

9. Προειδοποιήστε τα για τυχόν αλλαγές. Όταν δηλαδή έρθει η ώρα να κλείσετε την τηλεόραση ή να φύγετε από κάποιο σπίτι ή τον παιδότοπο μην το θέτετε τελευταία στιγμή τύπου “ντύσου, φεύγουμε”… προειδοποιήστε το. Πείτε του σε 5 λεπτά θα φύγουμε ή έχεις 10 λεπτά ακόμη για να παίξεις.

10. Επιβραβεύστε τα. Στο σχολείο συχνά χρησιμοποιούν αυτοκόλλητα για να επιβραβεύσουν τα παιδιά. Η επιβράβευση πρέπει να είναι επιλεκτική. Δεν πρέπει να το κάνετε συχνά και για καθημερινά πράγματα γιατί μετά θα τα κάνουν όλα για το αυτοκόλλητο και δίνουμε λάθος μήνυμα. Για να βγάλει την πάνα, όμως, είναι η ιδανική επιλογή.

11. Δώστε του επιλογές. Εάν το παιδί, για παράδειγμα, αρνείται να κάτσει στο οικογενειακό τραπέζι και να φάει δώστε του την επιλογή ή να κάτσει μαζί σας και να φάει και μετά να φάει και το επιδόρπιο ή να χάσει και το φαγητό και το επιδόρπιο.

12 Μην χρησιμοποιείτε το ΕΑΝ. Τα παιδιά δεν έχουν την δυνατότητα σε αυτή την ηλικία να καταλάβουν. Το όταν είναι καλύτερη επιλογή. Αντί να πείτε “Εάν μαζέψεις τα παιχνίδια σου θα πάμε στο πάρκο”, πείτε “όταν μαζέψεις τα παιχνίδια σου, θα πάμε στο πάρκο”. Το εάν του δίνει δίοδο διαφυγής.

13. Η σημασία του παιχνιδιού. Αφήστε το παιδί σας να παίξει, ελεύθερα χωρίς πρόγραμμα. Πείτε του “Πήγαινε να παίξεις”. Χωρίς να το επιβλέπεται και να προσπαθείτε να το διασκεδάσετε. Ακόμη και να βαρεθεί είναι μέσα στο παιχνίδι. Δεν είναι δουλειά σας να το έχετε απασχολημένο 24 ώρες το 24ωρο. Απλώς φροντίστε να έχει στη διάθεση του τα παιχνίδια που χρειάζεται.

14. Η μουσική τα αλλάζει όλα. Όταν χρησιμοποιούμε μελωδίες ή μουσική όλα γίνονται παιχνίδι. Για αυτό άλλωστε υπάρχει και το σχετικό τραγουδάκι για να συμμαζεύουν τα παιδιά. Αλλά ακόμη και εάν δεν είστε του τραγουδιού βάλτε ένα τραγούδι να παίζει και πείτε στο παιδί σας “Μπορείς να ντυθείς πριν τελειώσει το τραγούδι;”. Η “αγγαρεία” μετατρέπεται σε παιχνίδι.

15. Ενθαρρύνεται την ομαδικότητα του παιδιού σας. Εάν αρνείται να μοιραστεί παιχνίδι ή να παίξει μαζί με άλλο παιδί, βάλτε χρονόμετρο και πείτε του ότι καθε παιδί θα παίζει χ χρόνο με το παιχνίδι και μετά θα το δίνει στο άλλο.

16. Μην ανακατεύεστε. Όταν δυο παιδιά μαλώνουν, μην μπαίνετε στην μέση – εκτός και εάν χτυπάει το ένα το άλλο. Αφήστε τα να βρουν μόνα τους τη λύση.

Πως επιβάλλουν πειθαρχεία οι εκπαιδευτικοί;

17. Αποσπάστε του την προσοχή.  Όταν φτάσει αυτή η στιγμή που χοροπηδάει ή τραβάει τα παιχνίδια αποσπάστε το προτείνοντας να ζωγραφίσετε, να χορέψετε ή να κάνετε κάτι που του αρέσει.

18. Αποφύγετε κρίση αποχωρισμού.  Εάν το παιδί σας γίνεται νευρικό και γκρινιάζει όταν σας αποχωρίζετε δώστε του κάτι δικό σας να έχει μαζί του όπως μια φωτογραφία ή μια καρδιά που θα κόψετε μαζί. Αυτό μπορεί να το βοηθήσει να ξεπεράσει την κρίση οργής την ώρα που σας αποχωρίζετε για να πάει σχολείο ή για να πάτε στη δουλειά.

19. Αφήστε να διορθώσουν τη ζημιά. Εάν έγραψε στον τοίχο πρέπει να σας βοηθήσει να καθαρίσετε.

20. Μην καθυστερείτε… Όταν το παιδί σας συμπεριφέρεται άσχημα επιβάλλετε την τάξη και την πειθαρχεία αμέσως. Ακόμη και εάν είστε σε δημόσιο χώρο μην λέτε στο παιδί σας “θα σου δείξω όταν πάμε σπίτι” ή “θα πας τιμωρία όταν πάμε σπίτι”. Μέχρι να φτάσετε σπίτι, το παιδί σας έχει ξεχάσει γιατί το τιμωρείτε. Επίσης μην στερείτε την κυριακάτικη έξοδο για κάτι που έκανε την Τετάρτη. Δεν έχει νόημα σε αυτές τις ηλικίες!

 

Αμαλία Κυπαρίσση

Μοιραστείτε αυτό άρθρο αν σας άρεσε.

Mητέρα 2 παιδιών, της Παυλίνας και του Αχιλλέα, θέλω να “αιχμαλωτίσω” με λέξεις και εικόνες τις στιγμές που περνάνε γρήγορα… Ταξιδιάρα, gourmet, λάτρης του καλού κρασιού, yogini, βιβλιοφάγος. Αγαπώ το θέατρο, το σινεμά, την ιστορία, τις ιστορίες και τις περιπλανήσεις. Μικρές ή μεγάλες ανακαλύψεις μου φτιάχνουν την ημέρα. Για μένα η ομορφιά της ζωής βρίσκεται στις μικρές απολαύσεις, στις συγκινήσεις, στις στιγμές, στις μεγάλες χαρές αλλά και στις βαθιές απογοητεύσεις…